söndag 18 februari 2018

Livet efter resan!

Bloggen blev så tyst för jag tycker liksom att jag borde skriva en fantastisk reseberättelse innan jag kan fortsätta som vanligt, men ja, det blir aldrig av. Dessutom har min dator strulat. Resan var helt fantastisk och jag kommer nog eventuellt en vacker dag skriva om den. Det är bara så mycket jag vill berätta om.





Vardagen rullar på. Vintern på Malta är förbaskat kall, eller ja inte egentligen ute, men inne. Sådär rått kallt så man fryser konstant trots lager på lager, yllesockor och tofflor, té och en massa filtar, brasa, gasvärmare och batteri. Alla väntar på varmare väder, och ja snart, riktigt snart borde det komma. Våren på Malta är helt fantastisk.

F tycker Ava talar som en dansk och fattar noll vad hon säger. Hon pratar mest svenska och lämnar valfria bokstäver bort och tillägger bokstaven -h- lite här som där. Jag förstår henne rätt bra men F säger ofta, alltså nu kan du inte mena att du förstod ett skvatt av vad hon sa, men vihi gör jag det. Hon säger tillexempel inte så ofta mera Mimi för Umi utan kallar honom Huuuumi. En annan favorit är "i love you" som hon säger och klänger fast sig i benet om hon vet att hon gjort något dåligt. Jaja, försöker redan smooth talka en. Envis som pesten är hon men härligt gullig. Hon är mycket kärleksfull med de människor hon litar på, som våra nära vänner, hon kastar sig i famnen på dem, pussar och kramar. De som inte sluppit genom Ava-testet blänger hon skeptiskt på. Haha! Xima är en av dem som helt klart klarat testet.


Umi fungerar som vanligt. Glad i skolan med många vänner. Babblar på och talar mycket om sånt som hänt länge sen. Kommer du ihåg... x... hör man stup i kvarten. Han blandar dock igår, imorgon, några dagar sen osv så ibland får man anstänga sig extra för att riktigt förstå vad han tänker på. Han kan som exempel säga Kommer du ihåg imorgon hos mommo och affa när laga potatismos, pam pam, sådär. Gäller att hänga med i svängarna. I detta fall är imorgon nämligen förra sommaren. Han är rolig att göra en massa med och fyller 4 om en månad. Han funderar en massa på sitt kalas och har beställt mete, glass, blå present och chips. Ja, det kan vi väl fixa!

Vi lever med andra ord den goda vardagen och är rätt så nöjda trots frusna kroppar och snoriga näsor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar