torsdag 27 augusti 2015

Kampen mot atopisk exem

Landade på ett instakonto som handlar om en kamp mot atopisk exem - utan kortison. Jätte intressant att följa med hur det går. Hittas här. Vi kämppar ju också mot atopiskt exem, både jag och Umi, dock med flera olika kortisoner. Sku givetvis vara härligt att inte behöva använda så starka smörjor. Umi har nu fått svartvinbärsfröolja varje dag i ett par veckors tid, som jag skrev om tidigare men svårt att säga om det haft en inverkan eller inte. Hans exem är ibland grymt dåliga och ibland som bortblåsta, så det behövs nog en längre tid innan man kan uttala sig om möjlig inverkan. Dessutom blommar de upp på noll tid. Han är dock för tillfället så gott som exemfri i ansiktet, himla skönt, men hans fötter har lidit. De blev faktiskt så dåliga att de till sista var helt inflammerade. Vi hade hemma förband/lappar mot brännskador, eller mycket öppen hud, som jag lade på hans fötter med bandage runt. Sedan fick han desutom ha strumpor på för annars sku han nog ha lyckats dra bort paketet. Det var inte så populärt i och med värmen men det gick bra. Hade också en pyjamas hemma som har stängda fötter, så att han inte lyckas klia fötterna på natten. Oftast är hans säng helt blodig när han lyckats klia sönder fötterna, händerna, ansiktet eller benen. Nu 2 dagar senare ser fötterna redan mycket bättre ut. Hoppas det håller i.


Vet av erfarenhet att det inte finns någon mirakel kur (hoppas innerligt att jag har fel) så man njuter extra då när hyn är fin och tar en dag i sänder när den är dålig. Jag lider dock så med honom för jag vet ju precis hur jobbigt det är när allt kliar och hur eländig man känner sig. Courage mon bébé.

1 kommentar: