fredag 10 juli 2015

Phil & Teds Navigator V2

För några månader sedan började jag kolla huuto och tori för begagnade dubbel/syskon-barnvagnar. Umi är ju så liten ännu så helt omöjligt att bara ha ett ståbräde åt honom. Barnvagns djungeln kändes mycket djup och svårt att hitta fram i. När jag fick en idé att någon vagn var bra så läste jag sedan direkt miljoner dåliga recensioner, suck, och ja sedan finns det ju sådana som kostar en förmögenhet. När vi besökte Malta i april med tanken att flytta dit nästa år insåg jag snabbt att vi nog har större nytta av en vagn var barnen sitter ovanpå varandra och inte brevid, för i de mycket smala gamla gränderna kändes det svårt att rymmas redan med en vanlig vagn. Så med det i tankarna fortsatt jag att söka. Såg att Phil & Teds vagnar var väldigt populära i stadsbilden här i Helsingfors så jag började intressera mig för dem, samtidigt som jag tyckte att det såg lite tajt ut för det yngre barnet som får sitta där under. Läste också i recensioner att själva sovdelen (en mjuk kass istället för en hård låda) är väldigt liten, dvs 60 cm så om barnet är som Umi dvs 52 cm vid födseln så räcker den inte länge och speciellt om man ännu skall få halare och andra vinterkläder att rymmas. Det lät ju inte super. Så för en stund tappade jag intresse och började kolla på vagnar var barnen sitter brevid varandra men som ändå är relativt smala. Jag var dock fastbesluten att skaffa begagnad trots att vi säkert får vår vagn sålt för ett bra pris, köpte den som ny lite över ett år sedan.

Äntligen kom vi förra veckan iväg till en barnvagnsbutik för att lite testköra, man har ju faktiskt ingen aning hur de ser ut eller känns innan man sett en sån på riktigt och inte endast på bild. Tyckte att Baby Jogger City Select verkade bra eftersom den hade två ordentliga säten men när vi testkörde den så kändes den ganska styv och svårhanterlig, och då var den dessutom tom. Hade som sagt skippat idén om en Phil & Teds, men, sedan fanns den nyaste modellen där Navigator V2 i vilken en större bärkasse (70 cm) ryms i och den var så jäkla smooth att hantera. Men det är klart att båda barnen inte har lika bra säten. Alla syskonvagnar har sina sidor, ena är jätte smooth och liten men mindre plats för den yngsta, andra är större och mindre smooth men betydligt skönare säten. What to do?

Började ändå kolla på begagnade Phil & Teds igen, då med Navigator V2 i siktet. Det fanns dock rätt få sådana eftersom modellen inte är så många år gammal. Räknade ihop att med alla grunkkor man behöver så blir en begagnad sådan endast 150e billigare än en ny, beställd utomlands ifrån. F tyckte det var galenskap att i detta fall köpa begagnad, eftersom den nya också har 5 års garanti. Jag var så fast i min idé att nej, vi ska inte ha en ny, men blev till slut övertalad och nu är en Navigator V2 påväg, olika delar beställt från olika länder. Hoppas vi blir nöjda med den för tanken är ju att när Umi inte mera behöver vagn så är den lika bra för ett barn, och med det i tankarna kunde vi använda den säkert i 3 år, eller mer?

Bild från nätet


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar