onsdag 8 juli 2015

Sova på vänster sida som gravid?

När jag väntade Umi råkade jag läsa någonstans att det är bättre att sova på vänster sida, som gravid. Alltså va? Hade aldrig hört talas om det innan. Jag sov nog vidare på båda sidorna beroende vad som kändes bekvämast men glömde nog aldrig helt bort det jag läst. Här lagt märkte till att i olika sammanhang jag varit i och fenomenet nämnts så nickar alla gravida, utan att ens hålla med, men alla verkar känna till detta. Måste ju googla fenomenet "sova på vänster sida som gravid" och fick 22 000 hits så ja det är helt tydligen ett tema. Någon forskning visar att det kan finnas en minimal risk för att barnet dör i livmodern om man sover på höger sida, på grund av diverse orsaker. Låter ju nog ganska otroligt. Jag tycker personligen att det oftast känns skönare att sova på vänster sida på grund av barnets position men är sån som byter position tusen gånger om natten och bara tanken av att måsta sova i exakt samma position får mig helt nipprig. Nu undrar jag om det verkligen finns sådana som sover hela natten på vänster sida på grund av denna forskning?

2 kommentarer:

  1. Aldrig hört!! Har sovit på i den ställning som varit bekvämast i stunden. Tänk att det finns forskning kring detta?!?!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja eller hur?! Tycker det låter ganska skumt.

      Radera