söndag 10 december 2017

Mamma, hur skriva?

Umi är mycket fascinerad av alfabetet och allt handlar, dagen lång, om hur olika ord skrivs. Han går runt och säger:

- Mamma, hur skriva "stor gris" en stund senare "christmas lights","motorcyckel" eller "pink unicorn".

Precis allt vill han ha stavat för sig. I bilen kan han hålla på, non stop, och fråga hur olika ord stavas, i flera timmar om han har lyckan att man sitter så länge. Varje bokstav, en efter en, repeterar han efter mig. Jag kom på systemet att är det svenska ord så stavar jag med svenska alfabetet medan är det engelska ord så på engelska alfabetet och likaså med franskan. Verkar fungera rätt bra.

Till alla man träffar säger han: My name UMI, U-M-I, I say U-M-I, this is Ava A-V-A (båda med engelska alfabetet).

För att fjanta kallar han mig mommy vilket jag inte alls tycker om, vilket han vet, till vilket jag svarar med att kalla honom Imu. Han talar ju svenska med mig men han tycker om att spexa till det och tala engelska med mig ibland och kalla mig mommy. Thank you very much Mommy. You are very welcome Imu. Och så skrattar vi båda skitigt, och han säger Tack Mamma, och jag svarar, varsågod Umi. Alla har vi våra hobbyn. Hehe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar