fredag 1 september 2017

Första dagarna lägger grunden

Vad menar jag riktigt med det, att de första dagarna lägger grunden. Ja, låt mig förklara. När man bor utomlands och kommer tillbaka efter en längre visit i hemlandet var man träffat familj och vänner är de första dagarna tillbaka oerhört viktiga, kanske känsliga, för vilken fiilis man har/får över var man bor. För mig känns det alltid skönt att komma hem. Hem är alltid hem oberoende i vilket land det är, men det kan lätt kännas lite tomt och ensamt. Besök i hemlandet är ofta fyllda med träffar med nära och kära. Kontrasten kan bli stor. Visst kan det vara skönt att ta en paus i det sociala men har man inte ett jobb som väntar, skolorna börjar inte på en månad, inga egentliga vardagsrutiner kan tiden också kännas lång.

Nu blev det dock precis som jag hoppats.

Dagen vi landade tog flera goda vänner genast kontakt. De hade väntat så på oss. Vilken känsla. Idag är det fredag, vi landade på tisdagen och på dessa få dagar har vi hunnit med ett besök till ett science center för barn med flera vänner, simning hos en annan vän som har stor simbassäng, kaffe playdate och en väldigt spontan barbeque med vänner igår kväll. I love it! Det gör mig så glad. Att ha goda vänner runt omkring mig gör mig glad i själen. Barnen är också glada att träffa sina vänner. Det tog Umi en halv dag att komma igång med engelskan igen, men när det väl kom igång är motorn på i hög växel.

Vi har också hunnit lösa mysteriet med att vattnet hemma plötsligt tog slut. Några slöa droppar rann från kranen men det var allt. Inte så värst skönt när det är varmt, +32C, fuktigt och därmed svettigt. Men det löste sig. När det väl rinner känns vatten från kranen som värsta lyxen, vilket det ju förstås också är.

F har också fått flera samtal angående jobb så på den fronten går det helt enligt planen att han jobbar freelance efter resan till Finland. Han är motiverad att börja dyka igen. Jag är motiverad att vara hemma med barnen. Skolan och hemmadagiset börjar andra Oktober så nu ska vi njuta av en sista sommar månad.

Efterlyste en begagnad Stokke tripp trapp matstol till Ava i en facebook grupp och inom 5 minuter fick jag napp. Perfekt! Plockar upp den idag. Frågade min kompis Chelsea var de skaffat dotterns säng eftersom det är dags för Ava att flytta ur spjällsängen och hon sa ja, men ni får den! Dotterns nya säng har precis anlänt så det passar alla perfekt!

Alltså, vilket jäkla flyt! Härligt att vara tillbaka. Som pricket på i:et njuter båda min och Umis hy av klimatet trots hett och svettigt så allergin som smög sig på i Finland, som det alltid gör, är påväg bort.

Kanske man borde satsa på lotto nu i samma väva?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar