onsdag 21 december 2016

Gravad lax - enligt pappas recept

Vårt julbord har temat fisk. Den 24.12 kommer att vi äta mer finländsk mat med gravad lax, fiskrom med lök och vispgrädde på toast, sillsallad, och en gravad lax cheese cake, som vi aldrig lagat innan. Receptet hittade jag här. Eftersom det behövs 200 g gravad lax i bitar till cheese caken och gravad lax annars också är gott, så beslöt jag att fixa egen. Och ja, den 25.12 kommer vi alltså att ha ett mer irländskt tema. F's mamma är från Irland medan hans pappa kommer från Algeriet. Eftersom det är första julen vi firar hemma hos oss, så tänkte vi att detta kunde vara en roligt tradition att hålla i, finländskt inspirerat ena dagen och irländskt den andra. Plus lite maltesiska bakelser till efterrätt.

Idag med dånande huvudvärk och frossa åkte jag iväg till butiken som har den bästa fisken. Fick tag i en riktigt fin lax filé på 1 kg. Lite väl fet var den, sku hellre tagit en som var lite tunnare men längre, men man tager det som finns. Konsulterade min pappa två gånger per telefon innan jag satt igång med att grava den. Det är nämligen första gången som jag gravar lax. Har nog följt med när min pappa lagat men det är ändå annat än att laga själv.

Skar filen itu, blandade fifty-fifty lite under en deciliter socker-grovsalt som jag lade på fisken. Pepprade lite och täckte den med dill. Lade bitarna ovanpå men mot varandra, som en burgare, med den feta delen mot den tunnare eftersom fisken var så tjock, annars sku den ha blivit helt sned. Stoppa den i två plastpåsar på en tallrik med en större ost på den, som tyngd, in i kylskåpet. Ja osten kan man ju lämna bort men någon tyngd lär vara bra. Efter 12 timmar ska den svängas och eventuellt saltspad hällas ut. Efter ett dygn kan den ännu frysas övernatten. Blir jätte spännande att se hur det blir.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar