fredag 9 september 2016

Hejdå sommarhettan

Nu är det så in i vassens skönt väder. +29C på dagen, +23C på natten och en frisk vind! Kunde inte vara bättre. Detta betyder bland annat att man kan gå ut genast när barnen vaknat från sin tupplur och inte behöver vänta till typ kl.17 eller till och med 18.


Här är vi på hundpromenad redan kl.16.
Men ändå är det sådär varmt och skönt att man gärna går till stranden eller klär sig i sommarkläder. Fast här om kvällen hade jag för första gången sen juni på mig ett par jeans! (förutom i Finland då). Dessutom betyder det att de flesta fläktar hemma är avstängda. De behövs inte mer fast jag märker att jag blivit van med ständigt air flow så tycker snabbt att det blir instängt trots att alla fönstren är uppe. Inne har vi nu haft mellan +26 och +28C vilket känns fantastiskt skönt efter flera månader på minst +32. Tog igår på morgonen en bild när det stod +23 (endast!!) ute och +26 (endast!!) inne, och skicka den till Linda som är på resa. Hon undra om jag redan dragit fram långkalsongerna, haha.


Märker även att en kalldusch nu verkligen känns kall. Tidigare var kallvattnet ljummet/varmt för vattenbehållaren står på taket så det värmdes där hela dagen lång men nu vill man gärna skruva med lite varmvatten, vilket å andra sidan betyder att duschstrålen blir minimal. Hade nästan glömt bort hur eländig vår dusch är.

Xima är mycket mer ute i trädgården, ligger till och med och jäser i solen, jämfört med att hon helst var inne när det var som varmast.

Börjar tänka på soppor, ugnsmat och sånt höstigt. Laga redan igår en god soppa på blomkål, potatis, purjolök och lite smältost som jag blanda med efter att soppan mixats. Riktigt god, och Ava åt två tallrikar medan Umi spotta ut det som om det vore gift. Han trivs dock med att vara med och laga mat och äter minsann dagens grönsaker då, vilket ju är okej, så inte så farligt om han inte gillar dem kokade. Huvudsaken är väl att han äter.


Det endast negativa med det svalare vädret och vinden är att Umis ansikte flamma upp. Hyn som varit felfri hela sommaren. Jag attackerade dock genast med starka salvor så nu ikväll såg det igen riktigt fint ut så ska nu hoppas att han får njuta av fin hy en stund till.

Bonusbild på Ava som såg mäkta motiverad ut när jag tog fram bilnycklarna och skorna. Haha!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar