torsdag 11 augusti 2016

Vardagen rullar på

Xima och jag fick tumistid här om kvällen. En sen hundpromenad. Det var fint.





Sedan har vi träffat Linda och promenerat med hundarna, med kaffe och lek efter det. Alltid lika roligt! Hela familjen har även hunnit till stranden och en tur till café lekparken. Ny mulla har vi också inhandlat för chiliplantan måst omplanteras. Smått och gott vardagligt. Och just det ja, Ava har upgradeats till Umis gamla bilstol, så nu sitter hon högt och framåt. Hon älskar det. Hon är så glad att ordentligt se ut och kunna titta på grejor.


Ava är SÅ fem före att gå. Hon går nu långa sträckor medan man slappt håller i en hand, något hon inte alls gjorde ännu en vecka sedan. Hon har ett par gånger tagit ett steg utan stöd mellan bord och soffa men går sedan snabbt ner i huk. Hennes besatthet av dockor har fortsatt. Dockorna och mjukisdjuren vi haft hemma, såna som alltid funnits för vi hade dem redan åt Umi som aldrig varit intresserad av varken mjukisdjur eller dockor, är nu plötsligt guldvärda. Hon tjuter av glädje, kramar dem men allra helst vill hon sitta på dem. Hon är helt tassig. De som ligger högst uppe på favoritlistan är dockan min syster gav, som är hennes barns gamla docka, och dockan hon fick av sin mormorsmor till ettårsdagen. Måsta fånga några bilder på hennes kärleksfulla kramar.

Umi talar så tusan och repeterar allt man säger som en papegoja. Har märkt att jag ofta använder samma ord och uttryck när jag talar med honom så försöker nu fokusera på att tala lite mer omväxlande, dvs att förklara samma situationer på olika sätt. Upplever detta som viktigt för här på Malta hör han i princip enkom svenska med mig och några ritade serier han tittar på. Han suger upp allt man säger som en svamp så han har redan börjat använda nya uttryck. Han säger förövrigt ofta "ta skorna, hej, nu går vi" precis som min mamma sa under vår Finlandsvistelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar