onsdag 27 juli 2016

Imorgon far vi!

Imorgon bär det av mot Finland, mot skogen, havet, familjen och vänner. Packade igår så känner mig tillfreds, lugn och helt ostressad, faktiskt. Både igår och idag har Linda och jag gått med hundarna och barnen på långa promenader åtta på morgonen varefter hennes gäng har kommit till oss. Vi har druckit kaffe, barnen plaska i lilla poolen och hundarna lekt. Helt perfekt.

I handbagaget har jag mest olika snacks för är övertygad om att jag inte får Umi att äta så tidigt på morgonen, innan vi åker. Han tycker om att vakna långsamt och inte äta genast. Vi måst åka tidigt för måst vara på flygfältet i värsta rusningstrafik så får räkna med att det tar 1,5 timme att komma dit. Hålls blodsockret uppe hålls humöret också i bättre skick så tar olika kex, banan, smörgås osv. Vi har diskuterat resan och att Ava som är bebis får sitta i min famn medan Umi har egen stol, och att vi ska läsa, äta, sova och titta på Greta Gris. Sen kommer mommo & affa efter oss. Han verkar tycka det är spännande.

Räknar med att Ava lyckas sova i famnen under flygresan men är inte alls så säker med Umi trots att flyget är under siesta tiden. Det är ju inte så farligt om han inte sover förutom att han säkerligen är övertrött när vi väl är framme. Blir intressant att se hur det fungerar att göra saker o ting med Umi medan man har Ava i famnen. Inte helt lätt. Beslöt att ha blöja på Umi under flyget trots att han ju är blöjfri men det är ju inte alltid man genast kan gå till toaletten eller ifall han sku somna kan det eventuellt komma en skvätt. Jag har också förberett honom på att på flyget måst man ha blöja. Kommer givetvis att ta honom till toaletten före flyget, under flyget (hur gör jag med Ava då? om någon ens försöker hålla i henne skriker hon ju som besatt) och efter, men detta är mer som en back up, och tror det inte går nöd på honom att ha en blöja under några timmar.

Är faktiskt underligt ostressad vilket ju känns super. Hela dagen kommer att gå i etapper. Först ska vi checka in, borde ju gå bra, sen gå igenom security, lite mer krävande för måst ta vagnen i bitar och vika ihop den och både Umi och Ava är då på frifot och kommer att springa till Yokohama, nå det går som det går, sen kill time på flygfältet, hoppas flyget inte är försenat, sen själva flyget, sen komma fram till Helsingfors och bära på Ava och handbagaget och hoppas att Umi inte är övertrött och vägrar gå själv fram till bagage pick up var vi igen får vagnen. Är han det får jag bära på dem båda och handbagaget. Ja som ni hör är det minsann inte ideal men när han vägrar så vägrar han.

Man får klappa sig sälv på axeln för varje avklarad etapp. Men tänk va skönt sen väl framme!

2 kommentarer:

  1. Lycksam resa sa min fammo alltid :) det går nog bra ska du se!

    SvaraRadera