onsdag 8 juni 2016

Man vet att det börjar nalkas sommarvärme

När det är +26C inne kl.05.50 på morgonen. Om man undrar varför jag är uppe den tiden och kollar termometern så var det för mademoiselle Ava hade för sig att det var morgon. För tillfället, klockan tre på dagen, är här +29C grader inne men känns ändå helt OK, tack vare fläkten. Vi har inte AC. Jag lider inte och svettas inte nämnvärt heller. Det är bara helt enkelt varmt och rätt skönt faktiskt.

Kommer ihåg när jag bodde i Benin (år 2008), också utan AC, så var det så fuktigt och hett att det inte var någon idé att torka sig efter duschen för innan man fått på sig kläderna så var man genomsvettig igen. I mitt minimala sovrum var det runt +50C på natten och många nätter fick man stiga upp och duscha, flera gånger per natt. Lycka att ha rinnande vatten! Att använda dyna kunde man glömma för den mögla direkt av all fukt. Hittade en bild från Benin som jag tagit mitt i natten. Kolla svettigheten, och det genomvåta håret (detta innan dusch)! Nästan imponerande.


Några bilder på huset. Här ser man också min moped, Nisse.




Ovan husets kärna, matbordet var det alltid satt folk. Köket var inte precis någon grande luxe med enorma kackerlackor, men det härliga var att jag hade en takterass var det alltid fläktade.

-


Det mest svettframkallande var ändå klädtvättning, vilket jag gjorde för hand. Huhu. Både i Gabon och i Mauritanien hade vi AC men i Mozambique (och Syd Afrika) däremot sov vi ju i tält i 8 månader. Försökte någon gång dra en tupplur på dagen men där gick nog värmegränsen. Man var uppe med tuppen när tältet börja värmas. Inte illa det heller. Och detta kunde vara vyn från tältet, i och med att det var på biltaket.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar