tisdag 10 maj 2016

Umi också baby

Umis pratande går raskt framåt. Några veckor sedan hiffade han meningen med också och annat. Allt handlar om också.

Jag: Umi snälla skrik inte!
Umi: Umi neeeej inte skrika, Ava också
Jag: Ava ska inte heller skrika men Ava är en baby
Umi: Umi också baby
Jag: Nej Umi är inte mera en baby
Umi: Umi stor pojke. Pappa också pojke.

Jag: Kom så lagar vi mat
Umi: Umi koka mat. Ava också äta. Ava äta annan mat.

Jag: Kom nu åker vi till lekparken
Umi: Ava också. Ava också gunga.
Jag: Jo Ava får också gunga.
Umi: Umi rutscha. Ava också. Häst. Tåg. Ava också häst, tåg.
Jag: Kom nu går vi till bilen.
Umi: Annan bil. Pappa annan bil, pappa bateau (egentligen moto)
Jag: Pappa har en motorcyckel.
Umi: Hejdå bateau!

Umi ropar från sängen: Umi neeeej inte klia. Mamma klia! Umi bysså!
Jag går och kliar lite på honom och hämtar byxor eftersom han tycker det är jobbigt att somna utan byxor när det kliar i knävecken.
Umi: Bravo mamma. Mamma klia. Ava också klia
Jag: Ava kliar inte.
Umi: Ava också tuti. Ava i annan säng.

Mitt i allt ropar han oftast abeille mamma bi eller fourmi mamma myra. När han lär sig ett nytt ord frågar han alltid Pappa? eller Mamma? med vilket han vill veta hur det är på franska eller svenska. Det är nästan alltid F som fixar (salvar och klär på honom) efter badet och de går igenom djuren på en affisch i badrummet och kroppen medan den salvas. Det är kul att lyssna. Langue mamma tunga, ko pappa vache, gris pappa?, pied mamma fot osv. Ofta frågar han mamma? och ibland när F inte vet ett ord på svenska ropas det mammaaaaa, och så får jag säga vad staket är eller ringklocka. Super kul att kunna diskutera lite mer med Umi och härligt för honom att bli bättre förstådd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar