tisdag 19 april 2016

Hälsokur - what to do

Funderat den senaste veckan på att göra någon form av hälsokur men kom inte på vad och hur så fortsatte att smaska på goda ostsmörgåsar, grillmat och choklad medan jag funderade vidare. Huvudsaken för mig var att inte göra en juice detox (måst få tugga), inte vara hungrig (orkar inte härja med barnen om jag är hungrig), inte uteslut något helt och hållet (man vill ju gärna ändå ibland ta en ostsmörgås och säger jag nej till kolhydrater så är det typ det enda jag tänker på), så öh ja, kändes så där, what to do. Slutade amma en vecka sedan och sen dess har jag kännt mig lite svullen och smått degig. Har tappar alla graviditetskilona (tack till amningen för ha gjort absolut noff effort) så det handlar inte så mycket om att direkt gå ner i vikt utan att bli av med en viss uppblåshet och degighet. Fast ja, inte tackar jag nej till några minuskilon, det måst jag nog medge. Lättast säkert att helt enkelt äta mindre och sporta mer men ja lättare sagt än gjort. Ville ha någon form av plan men ville inte göra LCHF trots att jag ätit enligt det tidigare och nog mått bra av det, men det känns ändå så uteslutande av mycket trots att man nog snabbt vänjer sig, och ville inte heller bara satsa på typ gröna hälsosamma smoothies, så ja, jag hade ett dilemma. 

Beslöt dock att helt enkelt börja skriva upp det som jag äter, någon vecka eller så. Och vet ni vad, det tog mig exakt en dag för att inse boven. Jag småäter! Alltså hela tiden här och där. Inte stora eller speciellt ohälsosamma grejor men konstant. Lagar lunch åt Umi och några pastan slinker ner, smakar på hans ost och kalkon, sitter på café med barnen och Umi får ett digestiv kex och det var visst någon annan som tog en redig smakbit, barnen får majskakor i bilen, och yours truly likaså. Alltså! Har fått behärska mig idag, dag 2, för att inte smaka på allt som barnen äter, eller ta en chokobit i förbi farten när tempot är som högast. 

Men tänk vad härligt skönt det är att nu ha identifierat boven för nu kan jag fortsätta äta allt, yes dock måttligare och mycket grönt, och ibland ta en chokobit till kaffet eller ett glas vin till maten, men tänker ha stenkoll på småätande och fortsätta skriva upp. Tänker absolut minska på ostsmörgåsarna och testa på gröna smoothies men inget uteslutande. 


Idag ser kylskåpet ut såhär, eller en del av grönsaksavdelningen! Yes! Vi äter dock mycket grönsaker så inte egentligen en ovanlig syn alls men tycker att ett kylskåp är som bäst när det är fyllt med grönsaker och frukt i olika färger. Visst finns där oxo ett paket grillkorv, olika ostar, några öl/cider osv men som sagt, balans känns som dagens melodi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar