onsdag 30 mars 2016

Herregud vilken dag

Vi sov verkligen usselt förra natten. Vi har blivit bortskämda på senaste med Ava som börjat sova nätterna igenom och Umi som snarkar gott. Men igår alltså!  Umi har ett par nätter sedan flyttat till eget rum vilket gått bra trots att han lite frågat efter Ava, de (vi alla) har ju nu sovit en månad i samma rum. Tanken är nog att hon så småningom får flytta in, speciellt om hon fortsätter sova och inte nattäta. Hur som helst så började Umi hosta. Han hosta, hosta och hosta. Inte sådär förkylnings hosta utan rethosta. Det måst vara något i rummet. Fan! Turvis sprang F och jag hos honom. Gav vatten, försökte allt möjligt, till sist gav jag Ventoline som lugnade. Någon timme senare vaknar Ava och gymnastiserar så det ryker ur öronen. Hon ska med våld stå trots att det är något fruktansvärt vingligt. Hon skriker och gråter och står och sover. Tog henne till vår säng men det var helt omöjligt att få henne lugn. Hon slutade nog skrika och gråta men sparkade som en huligan, stod på alla fyra och gunga av och an med ögonen fast. Umi gick genom precis samma vid varje motoriska genombrott. Till sist sov hon en timme tills hon kl.06 tyckte det var dags att stiga upp. Gäsp!

F sku tidigt till jobbet idag så jag erbjöd mig att ta ut xima med barnen. Umi fick jag till sist väcka halv nio tiden så att vi alls sku hinna på Ximas morgonrunda. Morgonpromenaden blev en timmes runda och jag var helt svettig när jag kom tillbaka. Vagnen väger ju goda 40kg, med båda barnen, och stigen är ojämn och backig. Dessutom varmaste dagen hittills och helt vindstilla. Det blev sedan en förmiddag i trädgården innan det var dags för lunch och siesta. Medan barnen sov tog jag en närmare titt på Umis rum, ja han fick flytta tilbaka in i vårt rum med Ava tills problemet är löst. Vi har ju skrubbat ALLT, så va tusan är det? Väggarna? Gardinerna? Ja, gardinerna, faktiskt, säkert inte tvättade på 30 år. De är långa (fönster från tak till golv), tjocka i dubbla lager vilket ju är super för det blir bäckmörkt, även mitt på ljusa dagen, men att tvätta dem, stön. Tog i alla fall ner dem och la dem ut och hänga. Får ta isär lagrena och tvätta separat, det blir 6 stycken tvättar. Tror det blir bra. Luften i rummet ändrades redan av att de är borta.

F hade hunnit hem från jobbet och åkte iväg och storhandla. I samma väva hittar han en motorcyckel på grannön, Gozo, till salu. Vi kommer att köpa bil men eftersom jag inte vill vara isolerad hemma så behöver F någon transport till jobbet så att jag kan ha bilen. Jag tycker absolut att han ska åka och titta på den och ägaren kan visa den kl.18. F hinner hem från butiken, vi packar upp, så åker vi efter hyrbilen som vi hyrt under tiden mina föräldrar är här. I samma väva ska kontanter tas ut för eventuellt motorcyckelaffär, den nya hyrbilen ska föras hem, F ska hinna till färjan, vi ser ett helt utemöblemang som någon dumppat i vårt område, det måst vi ju stanna och plocka upp,  får köra som en galning till färjan, lämnar av F, kör hem, barnen i vagnen, ut med Xima, igen, svettig igen, hem och laga mat, barnen är så högljudda att jag blir tokig, de får i sig mat, alla nöjda en stund, Ava blir helt galen när hon inte lyckas dra sig upp och stå mot soffan och tappar konceptet, Umi hejar högljutt på och till sist blir det bad för dem båda. F meddelar att han är köpt motorcyckeln och är påväg hem. Jag tar först ut Ava från badet, Umi plaskar och håller på, vi är helt genomvåta, Ava gråter, pust, till sist duger plastankan, hon är nöjd. Jag får på pyjamasen och så är det Umis tur medan Ava får vänta på badrumsgolvet. Under tiden jag lägger salva, blöja och pyjamas på Umi så försöker Ava dra sig upp mot badkaret, sedan tvättmaskin och till sist blöjpaketet.  Aj va sur hon blir när hon inte lyckas. Umi vill inte ha salva och gråter medan Ava skriker frustrerat. Börjar längta efter ett glas vin. Umi får sin välling. Ava kvällsgröt och just när jag fått dem båda i sängs stiger F inom dörren, så han kan ta över med buffande och schyssande. Är helt stirrig.

MEN vi har ett utemöblemang, slitet men fint, får ta bilder imorgon, en tuff gammal motorcyckel, skåpena fulla med mat, två barn som sover och två vuxna som inser att de inte ätit något sedan morgonmålet förutom choklad. Nu blir det ett glas vin med nötter innan jag kastar mig i sängs. Imorgon blir det andra bullar.

1 kommentar:

  1. Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

    Giaonhan247 chuyên dịch vụ gửi hàng đi Úc, mua hộ vòng tay pandora úc ship về Việt Nam uy tín và dịch vụ vận chuyển hàng đi campuchia uy tín và kinh nghiệm cách order taobao về VN giá rẻ.

    SvaraRadera