måndag 21 mars 2016

Att köra i vänstertrafik

Nu har jag börjat köra här. Körde någon dag sedan till butiken här nära oss så det var inte så spännande, dock en bra början, men idag for jag ut på äventyr ensam. Kändes skönt att åka ensam så kunde jag i lugn och ro fokusera på att jag satt på "fel sida", på trafiken osv. Hade som destination matbutiken, en större lite längre bort längs med större vägar, och körde givetvis fel så fick en lite längre runda än tänkt men hittade till sist fram. Var nog nervös innan jag for iväg men hamnade bakom en lastbil som körde långsammare så det kändes som en passlig introduktion, haha. Trafiken är ganska survival of the fitest och få regler följs men insåg att jag inte tycker trafiken i sig är skrämmande för har kört i en massa olika länder var trafiken varit ganska galen, men tycker det känns ovant när det körs hårt på riktigt smala vägar var två bilar inte ens ryms att passera samtidigt. Tycker också man blir confused i rondellerna som det finns en massa av. Oftast är de dessutom två filade, i bästa fall tre. I vilken fil bör man riktigt vara i? Märkte snabbt att det inte spelar så stor roll för ingen följer reglerna ändå. Viktigast att man har koll att man inte kör in i andra bilar eller blir påkörd och håller tempot. I Mauretanien (var det inte är vänstertrafik) så var det de som var inne i rondellen som skulle väja för de som kom in! Man blev ju inte klok på det. Summa sumarium känns körande riktigt bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar