torsdag 5 november 2015

Icke amningsvänliga kläder

Det var jag på jakt efter idag. Inte för att jag slutat amma men för jag skall på fest, juhuu. Kan ni tänka er att jag varit gravid eller ammat non stop sedan sommaren 2013!! Först var jag gravid med Umi, sedan amma jag och just när jag slutat amma så blev jag gravid med Ava.

Tänkte att jag nog inte behöver köpa något nytt för jag är för det första väldigt ointresserad av att köpa kläder och så tycker jag ofta att det ändå är onödigt, men när jag började gräva igenom skåpen för att hitta något som eventuellt kunde passa som då inte var amningsvänligt så märkte jag att kläderna jag använt innan graviditeten var väldigt jobbinriktade (dvs kortärmade kragskjortor som jag mest hade på bygget var jag jobbade) eller riktigt slitna och solblekta efter flera år i väst afrikansk sol. DET var en lång mening! Hade faktiskt en topp i tankarna som kunde passa men den var omöjlig att hitta. Kroppen ändras ju dessutom efter 2 graviditeter och ammning. Hur som haver så jag gick iväg till klädbutiker med Ava medan F skötte matinköpet med Umi. De var dock så snabba att jag knappt ens hade hunnit börja kolla innan de var färdiga.

Hittade en jätte snygg topp på Mango men hur jag än prövade olika storlekar så var det bara att konstatera att modellen inte passade min kroppshydda. Verkligen synd för är övertygad att det är en topp jag sku ha använt i flera år. I detta skede joinade Umi och F mitt shoppande. Det är ofta inte så lyckat att gå alla tillsammans i klädbutiker men nu hade vi inte något val för festen är i övermorgon. Kände hur pressen att hitta något steg, barnen började bli otåliga och svettpärlor bildades i pannan. Gick in till Vero Moda var ett butikbiträde nappade tag i mig och tur det för hon lyssnade på min flummiga beskrivning av festutstyrsel, men inte för fint, helst svart men inte för basic, lite sådär fint i kanterna men inte för glittrigt, inte ärmlöst pga dålig atopisk hy osv osv. Hon hämtade en massa olika plagg som jag fick pröva medan resten av familjen hängde utanför provrummet. Till sist hittade vi just något sånt jag var ute efter. Vilken lättnad. 

1 kommentar:

  1. Heh, jag kommer också så väl ihåg den där känslan när man kunde börja använda "vanliga" kläder igen, alltså inte gravid- eller amningspraktiska kläder (för mig blev det nästan 3,5 års graviditets- och amningsmaraton i ett sträck - jag hade inte ens slutat innan jag böev gravid andra gången, suck!), men alltså vilken lyckokänsla när man kunde ha vanliga kläder igen! Och även att börja med en dag är ju super som oväxling!

    SvaraRadera