onsdag 29 april 2015

Inte riktigt som i Strömsö

Håller på att måla Stokke stolen men det går inte riktigt som i Strömsö. Brukar vara ganska organiserad av mig men är inte en speciellt van målare. Jo, har målat ett bord nångång i tiderna, en stol, lite väggar hos vänner, ett klädskåp, väggarna i vår nuvarande lägenhet och så. Är mer ivrig än duktig, kan vi lätt konstatera. Så ja, jag glömde några aspekter på vägen. Lade en massa tidningspapper på golvet och satt igång att måla. Hade demontera stolen så att resultatet inte sku bli slarvigt. So far so good.

Blev lite ivrig och målade en del, helt och hållet, och så slant den från handen samtidigt som jag börja fundera hur jag ska sätta ner den och torka när alla sidor nu var målade... Delen träffade såklart delvis golvet som blev knallrött. Ja just det, färgen på stolen blir röd inte vit. Målfärgen är inte vattenfärg och vi hade inte köpt målfärgsbortaggningsmedel, vad det nu sen heter. F kom på att vi borde ha i källaren, från när vi målade lägenheten så han gick ner, men nej, det var inte rätt produkt, men han lyckades ändå gnugga bort fläcken från golvet. Fick tag i en duplo som fick användas som stöd för delen. F erbjöd sig fara och köpa borttagningsmedlet men nu hade jag målfärg överallt på händerna och vad om Umi vaknar när han är borta så jag sa nej nej, klarar mig utan. Resten av målande gick dock bättre. Varje del har en sida som är omålad så att delen kan ligga och torka. Vilken insikt alltså! Huhu, vad trött man kan bli på sig själv. Medan delarna ligger på sida och torkar så undrar F hur jag ska rengöra penseln. Ja, öh, med det där medlet vi inte har, så jag häller en redig skvätt av det där andra medlet och börja gnugga med händerna. Jo, man hör ju redan hur det låter. Det resulterade i en tjock smörja målfärg som nu inte bara satt på penseln men över mina båda händer och lite här och där, finemang alltså. Försöker med lite diskmedel men allt som jag rör blir täckt av röd målfärg och diskmedlet hjälpte inte alls. Snopet lämnar jag penseln till sitt öde och smyger till badrummet, fyller lavoaren med vatten och lägger med vanish. Vanish ska ju för fasen ta bort allt, säger de i reklamen på TV. Doppar mina händer i vanish vattnet och det svider riktigt redigt men målfärgen den sitter kvar. F kommer till räddning och häller det där fel medlet över hushållspapper och börjar gnugga mina händer, fasen vad det svider men går sådär någonlunda bort. Får se om det går att rädda penseln.

Så ja hälften av målande är gjort och man kan hoppas att resten går bättre, med rätt produkter och lite mer logik. F sa inte mycket men tyckte nog att det hela var lite kaotiskt. Härligt med DIY projekt, hehe. Tror dock fortfarande nog att slutresultatet blir fint. Här ges det inte upp!

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Hehe, eller hur? men kan berätta att det gick mycket smidigare med handskar, terpentin och lite mer planering ;)

      Radera