tisdag 3 mars 2015

Köttfärslimpa med kokt potatis

Min farmor laga alltid köttfärslimpa med kokt potatis och nu förstår jag så bra varför, så enkelt att laga med 400g kött eller 3 kg kött beroende på mängden folk, och vi var inte få. Kommer ihåg spontana middagar hos fammi och farfar på 15 pers, minst. Alla kom och gick. När vi bodde utomlands så spenderade vi somrarna hos dem. Anyways, nu laga jag en köttfärslimpa på 700g maletkött. Låter ju som mycket eftersom vi ju bara är två vuxna men så räcker det också några dagar. Det är minst ett par år sedan jag lagat det sist. Passar ju dessutom barn som vuxna, de flesta tycker ju att det är gott. Vill man göra det low carb i LCHF anda så kan man servera med en sallad, men vi åt med kokt potatis och en simpel sallad.
Jag blanda ihop
0,75dl ströbröd
2 dl mjölk
Tikka Masal krydda
peppar
salt

Lät det svälla i c.10 min och sedan blanda jag med
700g maletkött
2 ägg
en lök smått hackad och
en stor vitlöksklyfta, pressad.

La med ännu lite mera kryddor och blandade ihop smeten med händerna. Nu hade jag smörjat en ungsform vart jag placerade smeten formad som en limpa. Klickade ett par små smör klickar på och sen är det bara att grädda den i ugnen 175°C i c.45-60 min.
Köttfärslimpan påväg in i ugnen

När köttfärslimpan var färdig kom jag på att man ju kunnat göra nån form av sås, till exempel på basen av spadet, men faktiskt så tyckte jag att det gick riktigt bra utan. Hittade en burk lingonsylt i kylskåpet och det funkka ju bra som extra smak. Köttfärslimpa är verkligen simpel och god husmanskost som sköter sig själv i ugnen, vilket alltid är ett plus.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar