måndag 2 februari 2015

Spenatpaj med feta

Trots att detta inte är en matblogg så måst jag bara tipsa om denna goda paj. Vi hade lust att laga något med spenat så googlade runt lite spenat recept för att få ideér. Till slut blev det en paj med spenat, feta och soltorkade tomater. Nam! Man måst dock komma ihåg att salta tillräckligt för spenaten bara suger upp det och den blir annars lätt lite smaklös.
Till botten kan man använda färdigt paj botten eller laga själv som ju går mycket enkelt. Brukar laga själv men denna gång hade vi ett råg-havre botten i frysen. Mjölet mjölet.. jaja.

I själva pajen la jag:
450 g frys spenat, ville egentligen ha 800g färsk spenat men fanns inte i butiken.
1 rödlök och några vitlökar
Några skedar soltorkade tomater
200g fetaost
till äggstanningen 4 ägg och 2 dl grädde

Jag stekte löken i olivolja och pressa vitlöken med. Salta och peppra redigt och lägg med spenaten. Salta och peppra lite till. Stekt tills den inte mera är vattnig. Sedan kom jag på att jag hade soltorkade tomater, såna som var i bitar i olja. Jag la med några matskedar. Har man såna som inte är färdigt styckade i mindre bitar så sku jag lägga dem på pajen, inte blanda i smeten. Smula fetan över spenaten och häll äggstanningen på det hela. In i ugnen på 180 grader i 30 min. Servera med en simpel sallad. Det goda är dessutom att resterna får vi till lunch idag!

2 kommentarer:

  1. Men kanske du ska bli en matbloggare :) på riktigt alltså!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En med fokus på suddiga vardagsbilder ;) men visst e ju mat gott och roligt att laga!

      Radera