onsdag 4 februari 2015

Det här med att vara organiserad

Jag är så himla organiserad när det kommer till resande att jag nästan blir irriterad. Don't get me wrong, visst är det skönt och det underlättar ju mycket men ändå kan jag bli irriterad på mina väl organiserade check listor. Inför långa resor har jag nog alltid haft en check lista, speciellt om man i samma väva säger upp lägenheten och flyttar och ska sluta el kontrakt, skaffa utrymme för ens grejor, hyra paketbil, ta alla nödvändiga vacciner, få visum, och i bästa fall även fixa nytt pass med mera. Men efter att Umi kom så har mina listor börjats tidigare. Jag har redan ett papper på bordet på vilket jag efter hand fyller i saker jag kommer på att kunde vara bra att ha med, trots att vi åker iväg sista mars. Det är ju en evighet till dess. Nu handlar det inte om saker till mig, F eller Xima, utan Umis saker. Mina egna check listor brukade jag göra några dagar innan resan, beroende på resans/flyttens längd och destination. Men nu är det ingen hejd på min organisations förmåga. Vi ska ju till Frankrike och Malta så det är ju inte så att vi åker till rymden. Det mesta får man ju faktiskt på plats. Men det är ju just det, jag gör till och med en lista på grejor som behövs till Fs föräldrars hus, så som spjällsäng/resesäng, potta, nattlampa till rummet, nån form av balja som han kan bada i osv osv osv. Nu ska vi ju inte ta med dessa saker utan skaffa på plats, för de kommer ändå att behövas i längden. Hans föräldrar kan ju inte veta/komma ihåg vad som behövs eftersom Umi är det första barnbarnet och F själv var bebis evigheter sen, och ja tiderna har ändats. Så javisst uppskattar de att få klara direktiv vad som behövs för de vill så gärna hjälpa och vi vet ju alla att det så mycket lättare när man får klara besked om vad som behövs och inte behövs. Trots att min lista nu egentligen bara är positiv så kan jag ändå slås av irritation på listan som ligger där på bordet med en penna tillgänglig för plötsliga tankar och idéer.

Det som dock är fascinerade är kontrasten att jag är en ganska stökig typ. Tycker inte om när det är smutsigt så badrummet och köket får inte i grund och botten vara smutsiga eller huset dammigt men sen stör det mig inte att det finns grejor överallt, att diska orkar jag aldrig med och jag sprider ut mig som en orkan. Kläder, böcker och papper här som där i högar. Så har jag alltid haft det. Brukade tidigare när jag läste som mest alltid ha några böcker i sängen. Städigt i grund och botten men stökigt. Men sen har jag dom där mycket väl organiserade listorna, och när det kommer till jobb så är jag något sjukt organiserad, men hemma är det skönt med "mysigt stök".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar