måndag 16 februari 2015

Monday morning

När man är hemma alla dagar så spelar det inte riktigt någon roll vilken dag det är, får sällan fredags känsla eller känner av måndag morgon trötthet, men idag alltså! Umi var så jäkla trött igår efter dagens simmande och kalas att han höll på att somna stående. Han åt sin middag och drack kvällsvälling allt inom en timme. Tyckte att det var lite väl mycket att också ge kvällsvällingen eftersom han ju just ätit middag men tänkte, nå testar nu ändå, för ingen idé att hålla honom vaken när han var så döds trött. Jo, all mat + välling slank ner och sen slockna han som en sten, kl. 19.50. Han somnar sällan innan nio, ibland halv nio och ibland halv tio men oftast runt nio. Anyways, han sov gott och jag tänkte att jag passar på så gick själv och la mig vid halv tio. Härligt att få sova ikapp lite sömnbrist. Han har de senaste 2 veckorna sovit till halv sju, hela natten igenom, förutom någo enstaka undantag, så tänkte att han kanske nu vaknar lite tidigare, eller kanske inte, han var ju ändå så trött. Men kl. 04.20 hörs det en massa ljud, gick och kolla och där står mister sunshine uppe pigg som en mört. Stööön! Tänkte näää, börjar ändå inte stiga upp mitt i natten så började vagga honom. Efter en seg timme börja han lite gäspa men gav inte upp så väckte F att ta över. Han fick hålla på en halv timme till innan han somna. Jag lyckades inte somna om utan låg och lyssna på jollrande, somnande, återigen vaknande när F försökte sätta ner honom osv. Han somna till slut vid 05.45 men vaknade morgonpigg kl.06.30. Då hade F somnat om i djupsömn så det var bara att muntert stiga upp, trots att jag själv bara fått en halvtimmes sömn sedan kl.04. Fan vad jag då kände mig trött. När vi vid halv åtta snåret satt och åt morgon gröten och F kom och sa god morgon muttrade jag något buttert tillbaka. Nu var jag inte bara trött utan också irriterad och sur. När Umi dessutom krånglande med gröten, vilket han sällan gör, fatta F snabbt galoppet och tog över. Jag kröp ner i sängen, helt färdig. Lyckades igen inte somna om men det var skönt att bara ligga stilla med täcket över huvdet. Efter en stund steg jag ändå upp och slog på morgon TV. Blev serverad en kopp kaffe i handen och Umi underhöll mig på alla tänkbara vis. När Umi var redo för sin förmiddagstupplur kröp jag igen ner i sängen, denna gång med en tidning.
Personal entertainer
Nu känns livet igen bättre och ikväll skall jag dessutom ut med en kompis. Blir så kul! På fredag kväll skall jag igen ut med några vänner så denna vecka blir uteveckan för min del. Härligt! Fast jag trivs att spendera mina dagar och kvällar med Umi (och F förståss) för vi har ju så kul, så är det härligt att gå ut med vänner på restaurang och glömma hemma livet en stund. Solen skiner, sinnet är på uppswing så nog blir det kanske en bra måndag trots en kråtig start.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar