torsdag 29 januari 2015

Morotssemlor med mysli à la Linn Jung

När vi bodde i Mauretanien följde jag en massa matbloggar och riktigt planera allt jag sku baka när vi kom till Finland. Snålvattnet bara rann när jag tänkte på allt man kunde göra. Jag laga till och med en lista på recept. Detta berodde säkert på att så många ingredienser inte gick att få tag på där och att jag var gravid. Nå när vi väl kommit till Finland så förverkliga jag ytterst få av dessa drömmar. En av orsakerna var mjölet, som jag borde undvika. Just då reagera jag starkt på vetemjöl. Just nu lite mindre starkt så man måst ju ta tillfället i akt. En av dessa recept som jag tänkt testa på var morotssemlor med mysli som jag hittade på Linn Jungs blogg. Receptet finns här. Jag köpte till och med grovtsemlemjöl enkom för dessa. Mjölet stod fortfarande, över ett år senare, i skåpet tills idag. Efter Umis morgonrutiner slog det mig, morotssemlorna! Dessutom borde vi ju ha alla ingredienser och yes det hade vi, så kl.07.30 börja jag laga semlor. Nu orka jag inte ta bilder på processen eftersom receptet har massa bra bilder men som bäst ligger degen och jäser och snart ska de åka in i ugnen. Återkommer snarast med bild och smak recension. Som vanligt så bjuds det på suddiga vardags matbilder.


Nåja såhär med semlan i handen och kaffekoppen i andra kan jag säga att, fan va gott! De andra positiva aspekterna är att de var super enkla att laga, att hemmet fylls av semledoft och att man känner sig sådär äckligt duktig när man bakat semlor på morgonen. Det enda negativa är att man äter på tok för många.

1 kommentar:

  1. Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

    Giaonhan247 chuyên dịch vụ gửi hàng đi Úc, mua hộ vòng tay pandora úc ship về Việt Nam uy tín và dịch vụ vận chuyển hàng đi campuchia uy tín.

    SvaraRadera