lördag 6 december 2014

Babblande 8 1/2 månaders bebis

Som de flesta bebisar så babblar Umi väldigt mycket. När han var c.3 månader så tyckte han enormt mycket om alla rrrr ljud och rulla på så attan. Sen utvecklades det till TaTaTa och liksom starkare konsonanter. Han gick också igenom en rätt irriterande fas när han liksom morra-skrek med så dov röst som möjligt. Det lät som en variant av darth vader från star wars. Fast inte skriker väl darth vader? Nåja, men det var ett helt absurt ljud som var väldigt ansträngande att lyssna på. För tillfället har detta som tur glömts bort. Nu har han redan en tid gått omkring och sagt ammam och babba. Mer som babbabbab och ammam mammamn. Men nu har han riktigt hiffa att mamma är jag så kan säger olika varianter av mamma hela tiden och tittar på mig och ler när jag svarar ja. Det är ju väldigt sött när han kryper efter mig som en skygga och säger ammam, mamma, mamman och som idag aaaaaa-mam, lät ju som nån variant från en delstat i södra USA. Igår sa han för första gånger riktigt tydligt pappa, istället för babba. Han svarar också ibland när någon anländer och säger hej, så säger han med mycket dov röst häääääj. Ibland blir han blyg och munnen blir som ett streck och han säger inte ett pip. Igår när han bet mig i fingret och jag tjöt till aaaaj, så tyckte han att det var jätte roligt och upprepa det flera gånger i exakt samma ljudnivå. Eftersom vi har tre språk hemma så blir det kul att följa med vilka ord som kommer att komma först, på vilket språk. Dessutom är vi ju för tillfället båda hemma så han hör i princip lika mycket av alla. F talar ju franska med honom, jag svenska och sinsemellan talar vi mest engelska, ibland franska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar