fredag 14 oktober 2016

Vegekompis

Ava är helt klart min vege kompis. Hennes favoriträtt är en aubergine-svamp-tomat sås. Hon fiskar fram aubergine bitarna och ler stort. En annan favorit är en grönsakssoppa på morot-blomkål-purjö med lite smältost i innan man mixar. Simpelt och gott. Jag skrev några månader sedan att jag önskade äta mer vegetariskt hemma och kan nu konstatera att det lätt lyckats. Nu blir det kött ett par dagar i veckan och inte tvärtom. Yes! Vi har lyckats ändra så att "standardrätterna", ja ni vet, de rätter som repeteras på löpande band minst en gång i veckan, är vegetariska och fiskiga och sedan blir det höna/rött kött emellanåt.

Barnen behöver ingalunda en massa maletköttsåser hela tiden utan jag lagar en större mängd vegesås som jag fryser ner i portioner och det fungerar utmärkt. Umi älskar inte dem men äter nog ändå snällt. Han föredrar råa grönsaker över kokta så det brukar han också få. Båda tycker mycket om fisk så det blir en del fiskrätter här hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar