onsdag 20 juli 2016

Minska på köttkonsumtionen

Det har jag gjort. Vi äter väldigt mångsidigt, mycket grönsaker, rött kött ett par gånger i veckan, likadant med höna och fisk, så det blir ganska välfördelat mellan olika köttprodukter. Vi äter också vegetariskt men mer sällan än jag önskar. Har en längre tid redan tänkt på detta med köttätande och kommit fram till att jag, igen, vill minska. Var vegetarian i nio år så vegetarisk ätande är minsann inte något nytt. Det är inte smaken jag tycker illa om, inte alls, men den jäkla köttproduktionen som är så vidrig. Grisar, höns, kor, you name it, i köttfabriker i eländiga förhållande är ju bara förjävligt. Vill man verkligen understöda detta? Sen känns det OK att äta icke-massproducerat kött, fast de djuren ska ju nog också slaktas/skjutas för vår skull. Har jag rätt att äta ett djur jag inte kunde tänka mig döda själv? När jag tänker på det hela förstår jag inte varför jag överhuvudtaget började äta kött igen, fast nog vet jag ju varför. Jag undvek mjöl i alla former pga mina eländiga atopiska hy och om man inte heller då äter kött och bor i olika afrikanska länder så är det inte alltid så jätte enkelt att äta glutenfritt och vegetariskt. Nå, det var som det var och det var ett beslut jag gjorde vilket kändes helt OK. För tillfället önskar jag dock inte helt lämna bort köttet, i alla fall ännu, men tycker det känns bra att äta mer vegetariskt, mer fisk och ibland kött och höna. Vi äter på restaurang ett par gånger i veckan och då kan jag ju redan välja vegetariskt.

Nu för tiden blir det ju lätt ganska mycket pasta med köttsås på grund av barnen men minst lika gott, om inte till och med godare, är ju en linstomat sås eller sojakross. Umi tyckte som yngre mycket om tofu men den fasen gick om. Får se om man sku lyckas få honom att tycka om det igen. Ava är i en fas var hon gärna ska introduceras till allt för det mesta tycker hon om och äter med god aptit.

Lagade här om dagen en maletköttsås åt barnen och en suveränt god linssås åt mig som vi åt med pasta (undviker inte mer gluten eftersom min hy är klanderfri i detta medelhavsklimat). F åt lite av båda, haha. Vill dock inte att mamma alltid äter annan mat så tills jag får dem mer intresserade av vad jag äter så äter jag kött ibland, ja till och med ett par gånger i veckan, men inte varje dag, inte varje middag. Som tur tycker alla i vår familj om fisk! För att vara helt konsekvent borde man ju inte heller äta fisk (vilket jag inte heller gjorde tidigare) men så långt är jag inte nu beredd att gå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar