lördag 9 juli 2016

Hur somnar era småbarn?

Chattade med några vänner igår om hur våra barn somnar, alla på helt olika sätt. Någon ville somna på mammas hand, andra med mamma sittandes utanför dörren gnolandes, andra genom amning osv. De flesta kunde relatera till att när mamma är hemma så önskas hon vara på plats, trots att det inte är några problem alls då när mamma inte är hemma, men när hon är där så är hon the number one. Kan verkligen relatera till det, inte i samband med läggning men med allt annat. Umi var länge, säkert fram till 1,5 års åldern ganska likgiltig om det var mamma eller pappa som var närvarande men nuförtiden ska det minsann vara mamma. Och ja, om jag är borta så frågar han knappt efter mig och det är inga problem alls men när jag är där så gäller jag. Umi börjar på kvällen ge sträng order om att pappa laga natigröt åt Ava, mamma duscha Umi, sen salva, sen mamma god välling, mamma jätte god välling. Om F lagar vällingen vilket han alltid gjorde fram till nyligen så dricker Umi den nuförtiden enkom under hot att han inte annars får nån och ropar mamma goooood välling. Haha, det är ju inte så att jag har ett hemligt vällingsrecept.

Vad händer sen? Ja, när Ava ätit sin gröt och Umi druckit sin välling förs de till sitt rum, vi säger god natt (ibland ligger jag en stund ner i Umis säng och talar lite om dagen om Ava inte ännu ätit färdigt) och går ut. Beroende på hur trötta de är kan de ta 10 minuter eller en timme. Men de sköter liksom sig själva. Vi går in när tutten (nappen) kastats i väggen eller när Umi ännu vill gå och kissa, dricka vatten osv. Men det sköna är att man samtidigt då kan titta på TV eller datorn.

Ett säkert sömnkort, speciellt på dagen, är diskning! Yes, you heard me right. Umi tycker om när man säger att man ska gå och diska. Tror han egentligen tycker om när han hör hur man pysslar på. Gäller att ha tillräckligt med disk för det kan ta en stund. Har man bara två tallrikar och ett glas och sätter sig sedan ner i soffan kommer han och tittar på mig och säger mamma diska, umi tuti. Ja ja, då är det bara att fortsätta städa och då somnar han snabbt.

Och ja, de flyttade ju till eget rum ett par veckor sedan mitt i värsta förkylningsträsket. Men det gick bra! Fick springa en del de första nätterna men sen har de sovit djupt. Både jag och F har nog gått och kollat på dem. Först var man ovan att inte mera ha dem i rummet, sen osäker om de hade för varmt eller för kallt (de har två fläktar för deras rum är det varmaste) och man visste inte riktigt hur bra man sku höra dem genom alla fläktar, vi ha också en i vårt rum. Ava brukar dessutom inte gråta när hon vaknar på morgonen utan stå där i sängen och kolla. Hur ska man veta om hon vaknat? I natt sov jag första gången natten igenom. Så skönt! Tidigare nätter har barnen nog sovit bra men själv har man sprungit dit minst en gång. Och Ava hör man nog ändå. I ngt skede piper hon till när hon tillräckligt länge pysslat på där i sin säng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar