torsdag 23 juni 2016

Så god och nyttig sallad!

Min kompis Kia som var här på besök lagade en utsökt sallad. Den hade influenser från det vietnamesiska köket. Nu kom jag inte helt ihåg alla ingredienser så istället för att fråga henne så lagade jag på måfå och det blev ju jätte gott! Super som lunch, som sådan, eller som tillbehör till huvudrätten.


Salladen innehåller följande:

  • Blomkål - skär den okokta blomkålen i skivor, inte i buketter.
  • Kål, min kompis använde vitkål men jag valde rödkål. Båda fungerar utmärkt.
  • Massor med färsk koriander. I denna hade jag typ två knytnävar.
  • Färsk ingefära som man skär i skivor. Lägg redigt!
  • En pressad lime.
  • En morot i skivor.
  • En hel färsk chili, som jag tog från trädgården, ah lycka! Mängden beror ju på chilins styrka.
  • En skvätt fish sauce
  • Ganska redigt med sushi vinegär
  • Lite salt enligt tycke
Nu hade som sagt min kompis säkert en massa andra ingredienser som jag glömt men med dessa får du garanterat en god och fräsch sallad. Stark i smak men tar inte över ifall man äter den som tillbehör. Rekommenderas starkt! Kan ju dessutom utvecklas i det oändliga.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar