fredag 13 maj 2016

Allergi, leksaker i huvudet & egentid

Umi fick ganska ordentliga efter-ägg uttslag igår eller jag antar åtminstone att det har med det att göra. Natten efter restaurangbesöket sov han knappt. Han klia klia klia. Vi hade inte skaffat ny Atarax så det var inte mycket man kunde göra mitt i natten annat än ta honom i sängen och klia honom. Hela dagen var han trött, envis, gnällig, lättretlig och ja, för att inte glömma, kliig vilket definitivt påverkar humöret. Jag hade en ny vän med bebis på besök så det gick ändå helt OK, men Umi gick helt klart på övervarv så hon måst tycka att det minsann var full rulle här, hehe. När han går på övervarv så kastar han saker, och gärna mot Ava. Efter att man sagt hundra gånger att det räcker och vi suttit ner och diskuterat varför man inte får kasta hårda leksaker i huvudet på henne, så blir man tillsist skit nervös och ryter till. Suck.

På eftermiddagen lyckades vi få tag i en ny flaska Atarx som kostade 2.90e jämfört med 19e i Finland (obs, samma storlek på flaskan) och eftersom han ännu var lika kliig på kvällen så fick han en dos innan natten. F och jag satt sedan länge och diskuterade kastande. Umi är så himla söt med Ava, och vill alltid att hon ska vara med och att hon ska få precis allt han får. Sen när han blir för ivrig kan han dock slå till, vilket nu helt enkelt hör till, tyvärr. Han blir bara så upp i varv och vill klappa på henne men gör det lite får hårt. En endaste gång bet han henne hårt, med flit. Detta skedde när mina föräldrar var här och jag blev så jädrans arg att han aldrig gjort det pånytt. Han förstår tydligt skillnaden mellan fel och FEL. Umis kastande eller skrikande är säkerligen ett rop på uppmärksamhet. Ava har dock den senaste tiden varit jätte självständig, kryper runt och pillar på sitt. Är egentligen aldrig i famnen. Hela dagen är jag egentligen med Umi, talar med honom, leker med honom och Ava hänger liksom bara med. Ja, inte så illa, men typ. Huvudfokus är på Umi eftersom vi diskuterar och leker mer aktivt, så dåligt med uppmärksamhet får han verkligen inte. Förstår om det varit då när Ava var betydligt mer famning men nu är hon ju precis tvärtom. Fick nästan dåligt samvete över hur lite Ava varit i famnen på senaste, men sen igen så verkar hon inte alls lida av det. Hon är bara så nöjd av att krypa så hon går från rum till rum och leker med diverse saker på vägen. Vi insåg dock att vi borde bli bättre på att göra saker separat med barnen. Behöver inte handla om komplicerade saker men lite egen tid.

Eftersom Umi äntligen fick sova utan att klia så sov han som en sten i 13 timmar, till kl.09.30. Ava som vaknat redan 06.30 fick minsann egen tid med mig. hehe. När Umi äntligen vaknat for vi på några ärenden. Jag insåg att Umi knappast kommer att behöva sin vanliga tupplur vilket ju egentligen passar bra för då får Umi liten egen tid med mig medan Ava sover. Ville pga allergin inte vara så mycket i solen utan mest i skuggan så gällde att hitta på program. Vi hann plantera örter, tvätta alla utemöbler och samla stenar och oliver från marken. Inga skrik, inga kastande utan bara lugn samvaro. Skönt för alla. När F kom hem så gick han och Umi ut och promenera med Xima medan jag och Ava åkte en tur till butiken. Hela kvällen gick smidigt (inga kastande) så tror absolut att vi får bättre oss på den fronten. Live and learn!

Nu hoppas jag att allergin ger sig så att han inte sku behöva lida. Här kommer några bilder från dagen. Ja, vi hann också med en snabb kaffe (som tur hade de parasollen uppe så vi kunde sitta i skuggan) och det är nog en vy man aldrig tröttnar på.




               

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar