fredag 20 maj 2016

Äggfria babyvänliga plättar

Har inte lagat plättar eftersom Umi inte äter ägg trots att man ju bra kan laga äggfri smet. Lagade en gång några månader sedan en sjukt god pannkaka som han aldrig ens smakade på. Fick dock för mig idag att pröva på nytt. Googlade lite recept för ville göra smeten så babyvänlig som möjlig så att Ava också kunde äta av den.


Detta lagade jag (är en halv sats men tur så lagade jag inte en hel för äggria plättar blir himla tjocka och mättande så vi har massvis ännu över och som känt sitter sen föräldrarna där och mumsar i sig)

5 dl mjölk
4 dl vetemjöl (kommer nästa gång att pröva lite hälsosammare mjöl eller blanda olika)
1 tsk bakpulver (såg att vi också hade bikarbonat i skåpet så satt med en nypa, säkert onödigt)
1/2 tsk kanel (kommer nog att lägga mer nästa gång)
piku lite salt

Många recept innehöll även vaniljsocker som säkert gör det super gott men lade inte med för ville inte ha i socker. Blanda all torra ingredienser och lägg sedan gradvis med mjölken. Låt smeten stå c. en halv timme i kylskåpet. Stek i olja och smör.

Och hur blev det?


Mamma gott, sa Umi flera gånger, så fick nog godkänt. Ava åt också en hel plätt så det var ju verkligen lyckat. Tror Umi tyckte det var speciellt roligt när han fick vara med och steka och sedan smaka. Han trivs verkligen bra i köket och vill alltid vara med och laga mat. Nu när han gärna åt så tror jag att jag ska pröva laga äggfria spenatplättar igen. Det är ju super lunch!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar