fredag 22 april 2016

När man blir irriterad på sina barn

Tålamodet är på prövo här. I normala fall har vi riktigt roligt, barnen och jag. Varje dag åker vi nånstans och gör något. Oftast lekparker, men ibland matbutiken, så gott som dagligen långa hundpromenader osv. Mot kvällen känner jag dock hur tålamodet tänjs i samband med att tröttheten smyger sig på. Ja, det går ju ganska hand i hand. Men idag steg jag upp på fel fot, helt klart. Direkt från morgonen blev jag irriterad på det höga tempot som i normala fall inte alls irriterar mig.  Beslöt dock genast att inte bli hemma och sitta för det blir garanterat inte bättre av det. Så Kl.09 när alla var påklädda, ätna och jag dessutom redan dammsugit åkte vi till matbutiken. Det är ju förövrigt också en femma, hur man shoppar med två barn under 2 år. Ja eller nu har ju Umi just fyllt två. Jag kan inte ännu låta honom gå fritt för han är för nyfiken på ALLT och vill röra, smaka, klämma på precis allt eller alternativt rymma. Så ibland har jag Ava i bärselen medan Umi får sitta i kundvagnen men idag så behövde vi inte så mycket så då såg det ut såhär. Grejorna kan jag ju dock inte lägga med honom för då flyger de ut, utan jag får dra en såndän korg på hjul.


Eftersom vi inte hade några kalla varor fick kassen stå i bilen medan vi åkte till café-lekparken var vi stannade till närmare Kl 12. Umi hitta flera barn i sin ålder så det var kul, Ava gunga och så hann vi även med en kaffe. So far so good.

Båda äter ju bra och mycket så lunchen brukar inte vara något problemmoment och inte var den egentligen det heller idag men alla NEEEEEJ rör inte det, NEEEEEJ gör inte så där och SNÄLLA skrik inte gjorde att detta tålamod som redan börjat dagen på en väldigt lågnivå var i bottnet. Nu är jag ju medveten att de inte betedde sig annorlunda än vanligt, så som vuxen och förälder så gäller det att kunna hålla sina känslor i styr. Helst sku jag ha kastat mig i bilen och sagt Ciao!, men det gör man ju inte utan man fixar det och biter sig i handen med jämna mellanrum. Klart man ska/kan visa sina barn när man blir irriterad och också arg men såndän allmänt - på dåligt humör- tycker jag att de inte riktigt förtjänar. Man känner sig även så eländig mellan varven. Det är ju minsann inte roligt för någon. Som tur somnade de relativt snabbt så nu ska jag fösöka piffa upp detta humör med en god linsgryta och left over höna från igår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar