måndag 21 december 2015

Julgran - är det inte egentligen ganska absurt?

Jag var med och lagade julklransar till basaren vi hade i Umis park. Redan när jag gick där i skogen och klippte av fina starka granars "händer" tyckte jag att det kändes knepigt. Vad har jag för rätt att gå och klippa av något som växer och har det bra. Nåja, klippte gjorde jag ändå och kransar blev det. En krans har vi haft på dörren men eftersom vi bor i höghus så har kransen varken fått frisk luft, sol, vatten m.m så den har barrat något fruktansvärt så i förrgår fick vi kasta det som var kvar av den. Herregud så onödigt, att skära av något friskt levande för att ha hängande på dörren ett par veckor tills den är död. Samma sak är det ju med granar! Tänk att man verkligen går och sågar av granar för att ha dom hemma, inne, i en vecka runt jul för att sedan slänga. Helt sjukt onödigt! Visst tycker jag också att en julgran är mysig och ger julkänsla men vilket trist slöseri. Varifrån kommer anyways denna tradition?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar