lördag 26 december 2015

Det här med sömn och småbarn

Som med allt annat med småbarn så går sömn i faser. Ibland sover barnen och därmed man själv bättre och ibland sämre. Umi sov sin första hela natt vid 6 mån och slutade äta på natten vid 7 mån. Sedan har det varit faser han sovit super bra men vaknat tidigt dvs vid kl 06 och sen har det varit faser när han vakat längre stunder under natten, störts av sin allergi, fått tänder, snorat och hostat. Då när han alltid vaknade kl.06 så kändes det överkomligt för man vet att andra människor också vaknar den tiden men när klockan var runt 05 så känns det mindre kul. Ava vakade nätterna igenom när hon var nyfödd och sov istället i snitt hela dagen. Vid exakt 2 månader svängde det och hon började sova riktigt sjukt bra. Fick sista slurken mjölk vid kl.22 och kunde sova ostört till 05. Efter det sov hon gärna vidare några timmar men åt oftare.

För tillfället är Umi i en sovfas. Han vaknar nästan aldrig mitt i natten och vaknar sällan innan kl.08. OK ibland 07.30 men ibland har vi fått väcka honom vid 08.45 så att han överhuvudtaget ska hinna till parken. Denna fas har hållit på nu i kanske en månad. Samtidigt har Ava vart i en fas att hon somnar sent men också gärna sover länge och vaknar ofta av ljud i samband med Umis morgongröt runt kl.09. Tänk att de flesta mornar få sova till åtminstone kl.08 med såhär små barn. Det hade jag inte trott. Och ja tänkte ju glömma skriva att Umi sovit i vuxen säng sedan någon vecka tillbaka och det går ju suveränt bra. En endast gång kom han ner innan han somnade, annars ligger han där och sjunger sig till sömns som vanligt. På morgonen hörs det Mammmaaaa Mammmaaa men han kommer först ner när han hör att någon är på väg.

Men det är inte bara solsken heller. Ava fick några dagar sedan 5 mån vaccinen och ojoj vad det varit svårt för henne att somna. Hon somnar i famnen men lägger man ner henne så gråter hon sådär hjärtskärande, och såhär har det hållit på fram till midnatt under några kvällars tid. Man är minsann ganska gäspig när hon äntligen somnat. Vet inte om det har att göra med vaccinet eller att hon samtidigt börjat få lite smakprover. Hon verkar dock inte ha ont i magen. Innan denna fas så somnade hon tidigare men höll på att gymnastisera ett par timmar mitt i natten där mellan kl.03-05. Har inte kunnat bestämma mig vilket som är bättre eller värre, somna tidigare och vaka mitt i natten, och sedan sova länge på morgonen eller somna sent och inte gymnastisera på natten och inte heller sova lika sent på morgonen. Ja, både versionerna har sina för och nackdelar. Ava äter oftare nu på natten än tidigare men jag somnar när jag ammar så det störs jag inte av, det är mer hennes gymnastiserande som håller mig vaken. Visst drömmer jag om dagen när jag äntligen får sova en hel natt. Fast egentligen så är det ju så att desstu bättre man sover så desstu sämre orkar man sen med någon enstaka dålig natt. Då känns det helt sjukt jobbigt medan när alla nätter är jobbiga så fungerar man lite som en robot i en slags dimma. Lustigt hur man fungerar som människa. Hur som helst så får vi ju nog jätte bra sovet på tanke på att Ava är 5 månader och Umi 1 år och 9 månder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar