måndag 26 oktober 2015

Roadtrip - del 2

Ligger i sängen i Jakobstad och lyssnar på snarkande barn. Igår regnade det redigt i Vasa så det blev ingen utelek för Umi på förmiddagen och det var nog ett misstag. Hotellet informerade på sin hemsida att de hade ett lekrum men när jag i receptionen frågade efter rummet så var svaret att det var stängt till vintern. Onekligen en besvikelse. Efter att ha packat bilen och försökt underhålla Umi på hotellet så körde vi mot Jakobstad. Eftersom han inte varit ute så höll han sig segt vaken så vi passa på att först köra runt Vasa innan vi körde vidare i hopp om att han sku sova dagssömn. Till sist somnade han just innan vi anlände till Jakobstad men eftersom vi sku vidare till Kokkoka och besöka vänner så checkade vi snabbt in på var vi bodde och förde upp väskorna medan både Umi och Ava sov i bilen, och ja, endera av oss var där så ensamma i bilen var de ej. Hur som helst så vaknade de passligt 100 meter innan vi var framme i Kokkola.

Besöket i Kokkola var super kul. Vi besökte min kompis och före detta kollega Lewis med familj. Lewis är från Cameroun men vuxit upp i Italien och hamnat i Finland via studier och bor nu i Kokkola, av alla ställen. Umi var först blyg eftersom han precis vaknat när vi anlände men det tog inte länge innan han var i full form och high fivade alla och gick och pilla på allt han bara kom åt, hehe. När vi kört tillbaka till Jakobstad så behövde Xima promeneras samtidigt som Ava var hungrig och Umis middag förberedas, så enda lösningen var att sätta honom framför Shaun the sheep, medan jag amma o skala potatis och F var ute med hunden. När maten äntligen var färdig var Umi helt stirrig av datortittande (trots att det inte var mer än typ 30 min) och övertrött så det blev bara pannkaka. Istället fick han gå och sova. Det blev också ett himla fiasko och efter två timmars nattande kände jag hur orken tog slut. Jag la mig i sängen, drog täcket över huvudet och meddela att jag imorgon åker hem. Som tur kan mycket hända på en natt.

Vi vaknade tidigt men har haft en jätte fin dag! Vädret har varit strålande, krispigt kallt men knallblå himmel, så vi har varit ute nästan hela dagen. Traskat runt i Jakobstad som ju är en jätte mysig stad och lekt i parker. Umi somnade på dagen inom 5 min i bilen så  vi körde ur till Fäboda var F stanna i bilen medan Xima och jag njöt av lite egen tid i skogen. Resten av eftermiddagen var vi ute och kom hem i tid för Umis middag som han slukade. F och jag skippade lunch så vi åt en tidig middag på Friends & Brgrs. Nattningen gick också snabbt. Med andra ord en lyckad dag och jag vill inte längre åka hem eller säga upp kontraktet som småbarnsmamma. Imorgon drar vi till Vuokatti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar