fredag 9 oktober 2015

Namnet Umi

Fick här om kvällen frågan om namnet Umi av min vän Irene som var på middagsbesök. Förövrigt bra typ och trevlig kväll. Ja vad är det riktigt för namn och varför heter han så? Vi bodde ju i Mauretanien när jag var gravid med Umi och trots att jag inte hade någon form av mödrarådgivning där så lyckades jag ändå hitta en läkare som kunde göra ultraljud. Vi fick veta att vi väntade en flicka. En dag när jag satt på jobbet så skrev F åt mig på skype att han drömt att han hade en son som hette Umi. Men vi väntade ju en flicka. Han googlade dock på Umi och kom fram till att det är ett japanskt namn som betyder hav. Det roliga med att det är ett japanskt namn är att vi fick veta att jag var gravid på vår bröllopsresa i Japan. På sista ultraljudet meddela samma läkare att hej där är ju en snopp. Jaha! Eftersom vi båda tyckte om namnet Umi så blev det det. Namnet lär också härstamma från olika Afrikanska länder, bland annat Egypten och Malawi, var det betyder liv. Det roliga med att det är ett japanskt/afrikanskt namn är hur bra det också funkkar i Finland. Vi uttalar Umi på finskt sätt, dvs OOOmi och inte UUUmi, så finländare har ju himla lätt att uttala det. På franska låter det också lite gulligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar