fredag 31 juli 2015

Utdrag ur vardagen

- Umi går omkring och dansar och sjunger i ett. Han har en otrolig rytm och varje gång det hörs musik så börjar hela kroppen svänga. Har ingen aning var han lärt sig alla moves men det ser helt ljuvligt ut. Han har också lärt sig snurra runt och gå baklänges.

- Xima har lugnat sig och bryr sig inte mera om Avas ljud. Ännu har jag inte kommit mig iväg på en hundpromenad men det ska bli så skönt att komma ut i skogen lite sen när jag är redo.

- Ava hade sin första rådgivning (5 dagar gammal) och hade nästan kommit upp till födelsevikten. Allt annat var också bra. I förrgår sov hon typ 22 timmar av dygnets 24 och natten var riktigt bra men igår natt sov hon sämre. Hon åt och somna vid bröstet men vaknade 10 min senare och verkade behöva rapa så jag guppa henne en stund men sen kunde hon inte somna om utan bröst och det blev en ond cirkel. Tidigare har hon somnat vid bröstet och sovit gott i flera timmar. Efter två timmar och nipples on fire så gick jag och hämtade tutten (nappen) som hon inte ännu introducerats till. F fick vagga henne ännu en god stund innan hon somnade om. Så ja, nu är tutten med i spelet.

- Kom precis från hälsostationen var jag var och tog bort stygnen. Alltså urk vad såret har strama och värkt. Det visade sig att stygnen på sidan var väldigt tajta så skönt att få dem bort men i mitten så var såret ännu öppet, c.2 cm, men stygnen togs ändå bort. Risken för infektion är ju ganska stor så fick skötselinstruktioner. Ett band skall tryckas in i såret dagligen efter ordentlig sköljning och sedan ska ett stort plåster läggas på. Eftersom hälsostationen är stängd nu i helgen så får F agera skötare. Får gå på måndagen tillbaka på koll.

- Vi har lagat god mat dagligen och njutit av att äta middag tillsammans.

- Det är något otroligt befriande att kunna böja ner sig och sitta framåtlutad.

- F och Umi har hitta på någon aktivitet varje dag och Umi är mycket mer pappis än tidigare.

- Brösten har lugnat ner sig efter att ha lekt vattenballonger i två dagar, alltså urk va de var svullna och ömma, men nu är de back to normal. Kan till och med ha behå, juhuu.

- Ava kissar på skötbordet nästan varje gång man byter blöja.

- Har gått ner 8 kg på en vecka, sjukt! Alltså det förutsätter ju att man går upp en goda 18kg också och många går ju ner himla snabbt efter förlossningen, men så var det inte alls med Umi. När jag kom hem från sjukhuset efter att ha fått Umi så hade jag gått ner ett (1 !!) kg vilket ju är absurt eftersom redan han vägde 3,5 kg + vattnet, moderkakan osv. Var visserligen ganska svullen vilket jag inte var under själva graviditeten, men kändes ju absurt. Gick ner alla graviditetskilon på cirka 5 mån och det kändes bra. Har inga visioner, nu heller, att gå ner dem snabbt eller ha strikt koll på vad jag äter, annat än att äta tillräckligt och husmanskost, så blev verkligen förvånad att ha gått ner så mycket på så kort tid. Viktigast nu är att må bra.

- Ava är en riktig frusikukku. När vi andra sitter i t-stjorta och kalsare så är hon inlindad i en filt och hickar och har kalla händer.

- Vi är lyckliga och lite gäspiga mellan varven.

2 kommentarer:

  1. Jag är också nyfiken hur det kommer att gå den här gången. Förra gången gick jag upp 12 kg och inget stannade på BB :O Jag var såå svullen i flera månader, vet inte helt vad som hände. Sen blev jag magsjuk och plötsligt började lossna. Helt skumt. Nu har jag hittills (v 30) gått upp 4-5 kg och känner mig int alls lika svullen. Visserligen fick jag inte amningen att fungera förra gången vilket jag också hoppas blir annorlunda nu men får se!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det e ganska knäckande när inga kilon stannar på BB, som alla säger att det gör, hehe. Jätte lite har du gått upp so far, jag smällde goda 18kg båda graviditerna. Som tur går det också sakta med säkert bort :)

      Radera