lördag 20 juni 2015

Graviditet och pigmentfläckar

Visste inte innan jag var gravid med Umi att man som gravid lätt kan få pigmentfläckar om man vistas i solen. Dessa fläckar kan i bästa fall förbli permanenta. Många lär få speciellt på överläppen som ett mörkt sträck. När jag väntade Umi så bodde vi ju i Mauretanien, ett hett öken land var det är svårt att undvika solen, eller ja egentligen sitter man nästan aldrig i direkt solljus för det är så sabla hett men man träffas ju ändå av solen nu som då. Vi åkte därifrån på semester till Cap Verde och där spenderade vi betydligt mycket mer tid ute i solen. Trots att jag alltid hade solkräm på mig så fick jag riktigt stora pigmentfläckar, en stor fläck mitt i pannan, c.5x5cm och stora fläckar på armarna. Jippii. Men vi kom till Finland i mitten på vintern och med att huden blekna så såg man inte heller mera fläckarna. Tänkte att få se om de kommer tillbaka när hyn blir brun igen, men nej, de har de inte gjort! Märkligt men skönt. Denna sommar jag har nog suttit i solen, fast ja, det har ju minsann inte varit väldigt hett eller stark sol, och har bara fått färg på ansiktet och armarna, men inga fläckar, än så länge. Jag hoppas att de hålls borta. De lär inte finnas några mirakel botemedel mot fläckarna, när de väl etablerat sig, om de inte försvinner av sig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar