fredag 8 maj 2015

På hugget i köket - barnmat & lasagne

Idag slogs jag av en storslagen idé att laga en ordentlig sats barnmat som kan frysas ner och en lasagne åt oss. Det som jag inte tänkte på att detta innebär ett par timmars kockande, vilket i och för sig är ganska gemytligt, speciellt efter några dagars vistelse på sjukhus. Vi lagar ännu separat mat åt Umi för han tycker fortfarande inte så mycket om bitar, eller jo nog frukt bitar, bröd bitar och att smaka på allt som jag äter, men när han får av hönan/pastan/grönsakerna vi äter så tuggar han glatt en stund och spottar sen ut resten. Det blir så små mängder varm mat som han egentligen sväljer och han äter ju så mycket så vi lagar puréer, fast jo, de är inte mera så himla mosade, dvs jag använder bara potatismos pressen, inte mixern som exempel, och det får nog förekomma bitar av lax, pasta och så. Månne han inte också en dag kommer över sina bit issues. Knappast äter han ännu pureér vid 15 års åldern, hehe.


 Så idag blev det potatismos-lax och potatismos-maletkött burkar. Till middag fick han av den sist nämnda och det var mycket godkänt. Kul att laga när det smakar. Som bäst ligger lasagnen i ugnen. Hela huset doftar åtminstone gott och snålvattnet rinner. Jag kryddade med flit inte så starkt så jag hoppas att Umi kunde äta lite lasagne till lunch imorgon, i alla fall smaka lite.


Vi åt den med en simpel sallad. Låt ej er luras av den lilla portionen lasagnen på min tallrik, detta var bara första portionen som slank ner.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar