fredag 20 mars 2015

Städa med bebis och pyssla på med eget

Städa och fixa i hemmet är något jag alltid strävar att göra medan Umi är vaken och med. Han tycker om när man går från rum till rum och ordnar, hänger tvätt (ok kan ta lite längre med en som försöker dra ner tvätten som man precis hängt upp), diskar (då hänger han vid diskbänken eller grejar med någon leksak i köket) och damsuger. När jag damsuger får han sitta i sin lekhäck, var han följer noga med men är inte alls förskräckt eller så. Varför jag alltid vill få sånt gjort medan han är vaken är att det är så sabla skönt att kasta upp benen och inte göra något alls sen när han sover. Hänga på datorn och slösurfa, läsa, bada, titta på tv eller vad man nu sen gör, och ja klä på sig, det gör jag faktiskt aldrig innan han somnat om på förmiddagen, går alltid runt i pyjamas (eller en riktig pyjamas har jag inte men en mega t-stjorta och någo  mysbrallor som jag drar på på morgonen) tills dess. Inte att jag inte kunde klä på mig men det blir bara inte av och dessutom är det gansa skönt att ströva runt i pyjamas.

Umi har dessutom blivit jätte duktig på att pyssla på med sitt. Han sitter länge och pillar i sina böcker, duplon, någo träbitar eller med skosnören i tamburen. Han behöver inte alls underhållas hela tiden. Blir en skön balans mellan gemensam lek och pyssla med eget. Han verkar också trivas med det. Sen är vi hejdare på att bygga med dublon och det är något jag själv tycker är kul. Kan sitta i timmotal och bygga diverse strukturer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar