fredag 13 mars 2015

Sol, kaffe, Hufvudstadsbladet & Teriyaki Lax

Umi sover siesta, F är på svenska kurs och inom kort träffar en helt fantastiskt sol balkongen så då ska jag ut och njuta med en kopp kaffe och dagstidningen. Har helt missat tidningen den senaste veckan så har en hel hög att gå igenom. Tog nog troget med tidningen till sjukhuset varje dag men i och med att Umi sov så lite där så blev det inte av att läsa. Det är förövrigt intressant med HBL för ofta tycker jag att den inte är så jätte givande men ändå vill jag prenumerera på den för det är ju som en tradition att bläddra igenom den med en kopp kaffe på morgonen. Ibland har den riktigt bra reportage och ibland inte mycket att komma med. F som läser massor med tidningar, men på internet, förstår inte riktigt varför jag vill ha den i papper version som samlas i enorma högar, men nog är det ju en helt annan sak att ha en tidning helt konkret i handen än att läsa på nätet. Sen brukar jag ofta komplettera och läsa andra tidningar på nätet men nog vill man ändå ha husis hem. Så är det bara.

F laga en helt suveränt god middag igår. Nu kommer jag inte exakt ihåg alla ingredienser men det var lax i ugnen med batat och potatis med en sås gjord på teriyakisås, ingefära, mango, appelsinjuice, senap och vitlök. På det hela strödde han ännu sesamfrön och vårlök. Alltså gud va gott!


4 kommentarer:

  1. Haha, du låter precis sådär som jag tänker mig att de finlandssvenska tidningshusen hoppas att deras läsare ska göra; "nog vill man ändå ha husis hem. Så är det bara." Själv är jag skeptisk till papperstidningen numera. den enda prenumeration jag har, en veckotidskrift Time som pappa har envisats med att beställa åt mig (för att han fick en klocka i gåva då) blir o ligga i högar den också, ofta till och med helt oöppnad o jag skäms.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså just sådär är det, haha! :) Är en såndän trogen gammal tant som nog ändå ska ha husis hem, trots att jag inte ens gör korsordet eller tycker den alltid är så bra ;) Helt knäppt ju! Som du sa så är jag ideal klienten, har tidningen pga tradition och vana. Tror husis lever mest pga just detta.

      Radera
    2. Det är väl härligt! Nog har papperstidningen sin charm.

      Radera
  2. ja och yooom! maten! skulle jag säga.

    SvaraRadera