söndag 8 februari 2015

Vardagsfunderingar

Ibland kommer jag på en massa olika teman jag sku villa skriva om men sen när jag funderar på dem inser jag att det är inte är så svart på vitt och så grubblar jag vidare på temat några dagar och besluter att inte börja svamla här, fast egentligen är det ju just här man borde svamla. Resultatet blir att bloggen fylls av vardagsgrejor och recept och inte intressanta diskussioner. Jag är inte rädd att någon som läser tycker jag är en idiot och är av helt annat åsikt, men irriterad av tanken mig att jag inte sku få min åsikt tillräckligt tydligt fram och blir missförstådd. På något sätt irriterar det mig. I en face-to-face diskussion kan man ju korrigera och säga, nej det var inte så jag menade osv men en text läses av läsare så som den vill läsa det. I och för sig så är det ju det som är fascinerande med att skriva och läsa. Hur två personer läser en och samma text och kan uppleva den helt olika. Så är det ju med de flesta saker, konst, musik, mat, vardagen och ja egentligen allt. Jag trivs med att diskutera med folk som är av annat åsikt, så länge som det finns respekt och nyfikenhet att förstå vad den andra menar. Inte så att den ena sku måsta ändra åsikt men så att man på något sätt kan förstå varför den andra tänker på ett visst sätt. Under mina studier i filosofi och under mina resor och utomlandsår har jag minsann fått diskutera. Ibland om religion, ibland om ord, ibland om vardagen, pengar, jämställdhet, homosexualitet och ja otaliga teman.

Förtillfället är jag lite i en diskussions svacka. F och jag diskuterar givetvis hemma om olika saker och det är inte så att vi alltid är överrens. Nu menar jag inte vem som ska mata Umi eller byta blöja utan mer givande diskussioner. Men man sitter ju inte precis och debatterar här hemma varje dag. Saknar ibland de där heta diskussionerna, som oftast uppstod under studietiden, men samtidigt kan jag bli helt matt av dylika diskussioner. Har i speciellt Väst Afrika haft intressanta diskussioner om religion eftersom jag själv är ateist men betydligt mindre givande diskussioner om homosexualitet. Där har en nyfikenhet och respekt oftast inte funnits av diskussionspartner. Tyvärr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar