onsdag 18 februari 2015

Panerad gädda med potatis och broccoli

Kom på här om dagen att jag hade lust att laga fisk så när F drog till butiken bad jag honom köpa någon färsk fisk. Han kom hem med gäddfiléer. Min första tanke var urk, har den inte en massa ben, men fisk som fisk och gott ska det bli och ja tamme tusan det blev det verkligen och därför måst jag dela med mig receptet. När jag jobbade på Bengtskärs fyr så panerade vi alltid fisken enligt följande:

1 dl mjöl
1 dl skorpmjöl
citronpeppar
lite salt
Ägg
Smör

Nu var mängderna helt andra eftersom vi stekte fisk för enorma mängder men pointen var att det var fifty-fifty med mjöl och skorpmjöl. Kan hända att vi ännu lade med någon till ingrediens men kommer inte ihåg. Man har alltså ägg i en skål och slår upp mjöl, skorpmjöl och citronpeppar på en tallrik. Dippar fisken i äggen och svänger den i mjöl blandingen och lägger den på mycket hett panna med massa smör. Medan fisken steks tar jag en citron, halverar den och pressar ur nästan halva citronen rakt över fisken i pannan. Det fräses och spottas. Då vet man att pannan är tillräckligt het och det är precis så som det ska låta.


Jag stekte fisken i två omgångar eftersom stekpannan är rätt liten. La de färdigt stekta filéerna på en tallrik och lade ett lock ovanpå så de sku hållas varma.


Samtidigt som fisken steks och potatisen och broccolin puttrar hinner man snabbt svänga ihop en gräddfilssås. Nu hade jag inte alls de sås ingredienserna som vi hade på Bengtskärs fyr men citron passar ju bra med fisk så pressa ner lite citron, la med lite citronpeppar, lite peppar och sen såg jag curry burken, ah, man kan alltid testa. La med lite curry och faktiskt blev det gott. Såsen får stå i kylskåpet medan fisken steks färdigt.

När alla fiskar var stekta var det bara att servera fisken med kokt potatis, broccoli och sås. Mycket gott! Paneringen ger en god smak som trots allt inte är för dominerande. Rekommenderar att testa med vilken vit fisk som hellst. Gös är helt favoriten men himla dyr, och visst hade gäddan lite ben men stora sådana så det gick smidigt att plocka bort dem medan man åt. Bon apetit!








2 kommentarer:

  1. Oj herregud så gott! Här sitter jag och dreglar över er mat, samtidigt som jag trodde att jag kokade spagetti. Bara det att jag glömt lägga i spagettin, så jag kokade bara vatten... :)

    SvaraRadera