tisdag 2 december 2014

Lillajul?

Det här med lillajul har helt gått oss förbi. Undrar om jag någonsin riktigt firat det? Ja, som studerande i Åbo hade vi ju faktiskt lillajulsfester med gröt, glögg och paket. Som barn så kommer jag faktiskt inte ihåg om vi firat det eller ej. Men som vuxen har jag nog helt missat.  Förra året, denna tid, satt vi i Nouakchott i Mauretanien och tittade på kameltävlingar på TV. Jag försökte lyssna på lite julmusik för att få fiilis men lyckades sådär. Åren innan det satt vi i Gabon. Svårt att få tag i julkänslan även där. 2010 är nog senaste gången jag hade riktigt julkänsla för vi bodde i Paris, och jag och några andra hade lovat ställa upp på en julmarknad strax utanför Paris, i Combs-la-Ville. Finländska julbakverk och en pepparkakshus workshop önskades, så vi bakade ofattbara mängder pepparkakor, kakor, bullor så att lägenheten fylldes av härliga dofter i någon veckas tid. Det var kul och marknaden var helt underbar.



Julen firade vi dock hos min syster i Barcelona. Vi åt fisksoppa och alla var sjuka på sitt vis så julstämmningen var inte helt 100% men roligt hade vi nog ändå.

Men nu ska vi satsa! Ja, vi missade tydligen det här med att det var lillajul på söndagen men det hindrar ju oss inte från att nu gå och köpa någon form av lamppa-julstjärna att sätta i fönstret och sen har jag faktiskt tänkt baka lite. Hittade ett recept på mörkchoklads fudge med flingsalt och alltså nam! Har aldrig testat laga fudge men det kan väl inte misslyckas?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar