torsdag 11 december 2014

Glutenfria kanelbullar

Fick lust att baka häromdagen, något jag gör allt för sällan. Jag har dock försökt undvika vitt mjöl pga min allergi som mår mycket bättre utan, men har inte riktigt använt glutenfritt mjöl. Använt mandelmjöl och dylika mjöl för att laga plättar och vissa bröd, men aldrig testat glutenfritt mjöl, det har ju så himla märklig konsistens, som potatismjöl. Dock är glutenfri pasta riktigt god. Beslöt mig att laga kanelbullor och hade verkligen inte high hopes. Hitta ett recept på vanliga kanelbullar och ett på glutenfria kanelbullar. Valde att följa det vanliga receptet förutom att jag då hade glutenfritt mjöl. Degen knastra när jag knåda den och jag tänkte kul, ser ju fantastiskt ut... Lät den stiga i en timme och surprise surprise så såg den ganska bra ut och smaka riktigt gott. När de väl var färdiga så måst jag säga, åhå! De är lite tyngre och mindre fluffiga än vanliga men faktiskt rikigt goda.


1 kommentar: