lördag 25 oktober 2014

Vardagen - med eller utan blogg

Jag var en relativt aktiv bloggare 2006-2007, som tur var för via bloggen träffade jag min nuvarande man. Funderade på att återuppliva den gamla bloggen men den känns så främmande. För det första skrev jag då på engelska och för det andra levde jag ett bohem studieliv så det kändes bäst att börja från ett nytt kapitel, sådan som jag är idag. Jag läser många bloggar dagligen så det känndes naturligt att själv börja igen.

Vem är jag då?

Jag är rätt praktiskt lagt men en drömmare in i själen. Drömmer om platser, människor och nya upplevelser. Tack vare detta har jag bott i 9 länder och rest i 50 länder. Ja herre gud 50 länder har jag hunnit se, eller ja, fragment av dessa länder. Jag är matte till Xima, en hund vi adopterade i Pemba, norra Mozambique. Jag är fru till F och mamma till Umi som är född i mars 2014.
Innan Umi föddes hann F, Xima och jag bo i Mozambique, Gabon och Mauretanien.  
Innan Xima adopterades hann F och jag bo i tält på ett biltak i 8 månader i Sydafrika och Mozambique, 1,5 år i Paris, ett halft år på resande fot i Filippinerna och Indonesien och ett halft år i Helsingfors.

När jag var 7 månaden gravid kom vi från Mauretanien till Helsingfors. Nu har vi bott här i 10 månader och planerar nästa äventyr. Som finlandsvensk pratar jag svenska med Umi, engelska med hunden Xima och engelska och franska med min man F, som pratar franska med Umi. Fs mamma är irländsk och hans pappa algerian. Hans hemma språk är franska så det är naturligt att han pratar franska med Umi. Umi lär med andra ord svenska, franska och engelska.


Vi befinner oss i ett ovisst livsskede, en känsla som alltid är lika skön. Klart jag ibland har sömnlösa nätter när jag funderar på praktiska detaljer och svär över att vad har man nu igen gett sig in på. Men som oftast njuter jag av att få planera och drömma. Vi har beslutit att vi flyttar utomlands inom några månader men vart är ännu oklart. Antingen blir det via mitt jobb, och då sannolikt väst Afrika. I detta fall stannar F hemma med Umi. Finns det inga passliga projekt för tillfället har vi beslutit oss för att dra till Malta. I detta fall stannar jag hemma med Umi och F söker jobb. 


Här är vi

6 kommentarer:

  1. Åh vad spännande liv ni lever :) Och nu med ett litet barn är ju allt möjligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns roligt att börja skriva nu när vi inte ännu vet vart det bär av. :) Som du sa så är det super livsskede med en bebis, man behöver inte fundera på skola osv ännu på många år.

      Radera
  2. Helt jättekiva att du bloggar! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Jag har följt med din blogg ett par år. Bra juttun du har ;)

      Radera
    2. Tack! Och jätteroligt att du följer, jag blir så glad :)

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera